Veiligheid ondergeschoven kindje in Uitgeest

VVD Uitgeest is verbijsterd over de opstelling van de gemeenteraad van Uitgeest. In de raadsvergadering van 23 juni heeft het voorstel van de VVD Uitgeest om meer geld aan veiligheid te besteden geen steun gekregen. Blijkbaar wil alleen de VVD Uitgeest meer veiligheid voor de inwoners van Uitgeest.

Hoewel de financiƫle ruimte ruimschoots aanwezig is voor de komende jaren wordt er geen cent terug gegeven aan de burgers terwijl deze duidelijk vraagt om meer veiligheid. Uitgeest staat in de landelijke top 10 van gemeenten met het laagste percentage opgeloste misdrijven. Volgens het college komt dit door de grote bereidheid tot het doen van aangifte. VVD Uitgeest accepteert niet dat dit de reden is, "Waarom zou Uitgeest hierin zo afwijken van andere gemeenten?", aldus Kees Schouten, fractievoorzitter VVD Uitgeest. Ook het feit dat het voornamelijk om fietsen zou gaan in het stationsgebied is volgens Schouten nog steeds een reden om dit te accepteren. Uit de cijfers blijkt gewoon dat we meer inbraken hebben en meer vandalisme en diefstal dan enkele jaren geleden. Daar moet de gemeente iets aan doen en daar willen wij budget beschikbaar voor stellen, zegt een verbolgen fractievoorzitter van de VVD Uitgeest.

De gemeente bespaart de komende 19 jaar minimaal 116.000 euro per jaar doordat zij enkele langlopende schulden vervroegt aflost. "Dit geld is van de burger en die vraagt om veiligheid", aldus Schouten. In de raadsvergadering was een verhitte discussie tussen de VVD Uitgeest en de PvdA Uitgeest over de besteding van het geld. Waar de PvdA het geld wilt uitgeven als ondersteuning van uitkeringsgerechtigden, wil de VVD Uitgeest het beschikbare budget uitgeven aan de veiligheid van de burgers van Uitgeest.

Schouten: "de afgelopen jaren hebben we de burgers van Uitgeest om vele offers gevraagd: bezuinigingen, lastenverzwaringen, sluiting van voorzieningen, maar als er geld moest komen voor de gemeentelijke organisatie, dan was er altijd budget. Het is nu tijd om eens iets terug te geven aan de burger!"