VVD Uitgeest ontevreden over opstelterrein langs de N203

Vorig jaar presenteerde het college in de pers dat Uitgeest het nieuwe opstelterrein van de treinen zal krijgen. De VVD Uitgeest vindt het onbegrijpelijk dat nog steeds niet duidelijk is op welke manier de overlast zal worden tegengegaan en welke compensatie Uitgeest krijgt. De fractie van de VVD Uitgeest zal de wethouders hierover bevragen in de raadsvergadering van 26 februari.

De bewoners in Uitgeest werden vorig jaar meerdere malen geïnformeerd over de mogelijkheid dat er een opstelterrein in Uitgeest zou komen. De VVD Uitgeest was hierover zeer verontrust en heeft daarover een motie in de raad gebracht. Met uitzondering van 3 leden van Progressief Uitgeest (PU) en het lid van de PvdA stemde de raad in overgrote meerderheid in met de motie. Deze motie had als strekking dat het opstelterrein NIET in Uitgeest moest komen. Mocht het dan zo zijn dat Uitgeest door de Staatssecretaris toch worden aangewezen als locatie, dan zou de wethouder in ieder geval de randvoorwaarden klaar moeten hebben waaraan dit terrein dan zou moeten voldoen.

“Wethouder Schouten van PU heeft echter tot nu toe nog geen enkel resultaat kunnen laten zien over de compensatie die hij voor Uitgeest binnen heeft gehaald. Niets over maatregelen om de overlast tegen te gaan en al helemaal geen financiële compensatie voor onze gemeente die het financieel toch al niet breed heeft. Zeker nu ook nog duidelijk is dat Het College een bijdrage aan de A8-A9 heeft toegezegd van maar liefst €700.000,-. Ook weer zonder dat duidelijk is welke compensatie Uitgeest krijgt voor deze bijdrage. De enige voorwaarde die het College heeft gesteld is dat de provincie moet instemmen met het afbreken van de N203. Dit zonder dat maar enigszins duidelijk wie dit moet gaan betalen en hoe we dan naar Castricum moeten komen”, aldus een ontstemde Karel Mens, fractievoorzitter van de VVD Uitgeest.

De VVD Uitgeest voorziet dat er straks in Uitgeest een opstelterrein staat zonder compenserende maatregelen, Uitgeest €700.000,- moet bijdragen aan de A8-A9 zonder tegenprestatie en de overlast van de N203 blijft zoals die is. Volgens dhr. Mens heeft wethouder Schouten van PU heel wat uit te leggen in de komende raadsvergadering.

Bestuur en fractie VVD afdeling Uitgeest