Rona Uitentuis: “agrariërs worden niet begrepen”

Boerendochter en tevens zakelijke en maatschappelijke ambities?! Wat Rona Uitentuis betreft geen vreemde combinatie. Opgegroeid in de Beemsterklei besloot ze politicologie te studeren in Amsterdam. In 2010 werd ze raadslid in de gemeente Beemster en nu staat ze op een mooie 16e plek als kandidaat voor de Provinciale Staten. Als politica, ondernemer en liefhebber van het platteland heeft Rona een afwisselend leven en onze provincie veel te bieden!

Rona is geboren en getogen in Beemster, waar ze is opgegroeid op het agrarisch bedrijf van haar ouders. Samen met haar broer is ze van plan om dit bedrijf te gaan voortzetten. Onder de noemer “BeemsterBeleving” biedt ze diverse activiteiten aan. “Vroeger was ik helemaal niet zo bezig met de boerderij, ik schaamde me er zelfs wel eens voor. Maar nu laat het me niet meer los: ik wil dit stukje erfgoed doorgeven aan de volgende generatie!”. Samen met haar vriend Kees, die brandweerman is bij de Veiligheidsregio Zaanstreek Waterland, vormt ze een betrokken koppel in de regio. “En we zijn van plan dit jaar te gaan trouwen!”.

Ook binnen onze partij is Rona zeer betrokken. “Momenteel ben ik een van de deelnemers van Studio VVD, een masterclass van een jaar die draait om het werk in een politieke partij achter de schermen. Het is erg leuk om op deze manier met andere jonge ambitieuze liberalen te werken aan de toekomst van de partij en tegelijkertijd onze eigen vaardigheden te verbeteren”.  Er is ook veel aandacht voor de manier waarop de VVD campagnes voert in Nederland en daarbuiten, iets wat Rona goed kan gebruiken. “Ik sta op een mooie 16e plek en ga proberen met voorkeursstemmen gekozen te worden zodat ook onze regio goed vertegenwoordigt gaat worden in het provinciehuis in Haarlem”.

Belangrijk reden voor Rona om zich verkiesbaar te stellen voor de provinciale staten is de veranderende relatie tussen provincie en gemeente. “Als raadslid merkte ik dat de provincie eigenlijk best veel te vertellen heeft, en het aantal bevoegdheden ook steeds verder toeneemt. Gemeenteraden worden op veel dossiers streng gecontroleerd door de provincie. Controle en regionale afstemming is natuurlijk niet per definitie slecht, maar wel als je niet meer zelf mag beslissen als gemeente. De gemeente staat immers het dichtste bij de mensen!”  Los van die bemoeienis merkte ze ook dat ondernemers, ook agrariërs, niet worden begrepen. “Veel politici hebben een romantisch beeld dat niet past bij de werkelijkheid. Wij werken niet meer met paard en wagen en op klompen, de innovaties volgen elkaar enorm snel op”.