Algemene Beschouwingen Voorjaarsnota 2016

Raad 7 juli 2016 Voorzitter, Voor ons ligt de derde Voorjaarsnota waarvan het tweede college in deze raadsperiode de opsteller is. Dit als gevolg van een politieke crisis waarin de raad op 11 februari 2016 terecht kwam. En dat in een tijd waarin we grip proberen te krijgen bij de transformatie van de 3D’s ( in 2017) de ontwikkelingen rond de vluchtelingenstroom die de gemeenten steeds meer gaan raken en de stappen die gezet worden om de ambtelijke fusie van de Buch gemeenten te kunnen realiseren.

Als basis van de VJN dient het Lentekoord 2016-2018 waaraan ook de VVD haar bijdrage heeft geleverd. Wij herkennen veel daarin maar toch hechten wij eraan op een aantal punten uw bijzondere aandacht te vragen.

Het college wijst o.a. op de zware taken die op de plank liggen zoals Beverwijkerstraatweg, de Perrontunnel en stationsgebied en de combinatiefunctionaris. Voeg daar gemakshalve ook maar aan toe de opdracht die er ligt om te komen tot een nieuw zwembad. De VVD heeft in de technische carrousel van 9 juni 2016 vragen gesteld over de voortgang. Gelet op de antwoorden en de reactie van de VVD ( van fractiegenoot Rob Dekker) alsmede de moties die over dit onderwerp zijn ingediend vragen wij de verantwoordelijk wethouder een duidelijke toezegging te doen dat hij in september 2016 komt met een Pva (plan van aanpak) en een planning die eindigt in een concreet voorstel in september 2017 op basis waarvan de raad een beslissing kan nemen. Met zo’n toezegging zijn de moties wat de VVD betreft overbodig.  ( komt die toezegging er niet dan gaan we ons nader beraden)

Reeds in onze bijdrage bij de VJN  van 2015 melden wij bij de Nota Publieke bekostiging dat “het gaat gebeuren” en helaas moeten wij die melding bij deze VJN weer opnemen, tezamen met de aandacht die het college vraagt bij het toerisme en het item duurzaamheid.

Toerisme

Wat de mogelijke toeristische punten in onze gemeente betreft, valt het op dat de aandacht nu vooral richting Castricum centrum, het stationsgebied, de campings en vooral het strand gaat. De afgelopen jaren zijn  hiervoor heel wat plannen voltooid of in gang gezet. De kernen Limmen en Akersloot en de Woude kennen diverse aantrekkelijke verblijfsgebieden. Met de nodige aandacht kunnen we deze upgraden en zo voor inwoners en toeristen aantrekkelijker maken. We denken daarbij aan het dorpsplein in Limmen en het promoten van de museale hoek. In Akersloot zou het versterken van de verblijfsgebieden aan de oevers van het Alkmaardermeer veel meer dan nu gebeurt de nodige impulsen moeten krijgen. Ook bij de Woude liggen diverse kansen, plannen m.b.t. de Woudhaven hebben onze interesse en zullen wij waar mogelijk ondersteunen. Een eerste aanzet om daartoe te komen heeft de VVD onlangs aangekondigd in het presidium.

Wonen

Mede door het toenemende aantal vergunninghouders neemt  de druk op de woningmarkt toe. Het college streeft daarom het aantal sociale huurwoningen en onzelfstandige ruimten de komende drie jaar met ca. 100 uit te breiden. Wij zijn benieuwd hoe het college dit streven in relatie ziet met de opdracht om 80 statushouders te huisvesten en daarnaast de woningzoekende inwoners die gemiddeld al meer dan 6 jaar op een wachtlijst staan.

Over de erfpachtoptie die wordt genoemd in het lenteakkoord merken wij op dat die optie wat de VVD betreft pas aan de orde is wanneer een onderzoek onomstotelijk heeft uitgemaakt dat hier kansen liggen. Daarbij zal niet voorbij gegaan kunnen worden aan het feit dat dit instrument in vooral grotere gemeenten niet meer bijdraagt aan het uiteindelijk doel.

Hospice

Wij zijn blij dat het college doorgaat om middelen te reserveren voor een dergelijke voorziening. Er liggen kansen bij het zorghotel/groepsaccommodatie met zorg in Antoniushuis waarmee over twee jaar wordt gestart. Wat ons betreft moet het college daar nu alle energie insteken opdat de investeerder van het Antoniushuis ook in 2018 kan starten. Wij zijn benieuwd of de investeerder inmiddels een bestemmingsplanprocedure voor de zorgaccommodatie is begonnen. Mocht dat niet zo zijn dan rest de vraag waarom niet, hij heeft dat al enige maanden geleden kunnen doen!

Veiligheid

De VVD mist een passage over veiligheid in de VJN. Veiligheid staat voor de VVD centraal.

Het behoort tot één van de kerntaken van de gemeente. Dit geldt zowel voor onze inwoners als voor onze  eigendommen die gerespecteerd dienen te worden.

Politie moet zichtbaar zijn op straat, maar lukt dat in voldoende mate. Halen de ambulances en brandweer de wettelijke aanrijtijden.

Dienstverlening

Vorig jaar was er de oproep om te bezien of paspoorten en rijbewijzen thuis bezorgd kunnen worden, uiteraard tegen een vergoeding. Graag vernemen wij of het college daar ingaande 2017 gehoor aan wil geven. In de gemeenten Haarlemmermeer en Molenwaard gebeurt het al.

Bermherstel

Wij zijn content met het voorgenomen herstel ingaande 2017 van de bermen langs de Zuideinderweg en het Hazenlaantje, op de Woude-Stierop en langs de Visweg en Pagenlaan.

Precario opbrengsten

De verbetering van de begrotingspositie wordt in niet onbelangrijke mate gunstig beïnvloed door de structurele opbrengsten van meer dan € 600.000 aan precariorechten die worden geheven van kabelaars en nutsbedrijven met leidingen en kabels in de gemeentegrond.

Onlangs gaf de minister van BiZa aan met een wetsontwerp te komen om die mogelijkheid na 10 jaar af te schaffen. Het lijkt ons daarom verstandig als het college daar op gaat anticiperen. We laten aan het college daar een geëigende oplossing voor te zoeken maar geven u in ieder geval mee dat de VVD denkt aan een geleidelijke afbouw van de opbrengstramingen vanaf 2018 met 1/10 deel en de bedragen van die afbouw voorlopig ergens te stallen in een reserve of fonds om nader met de raad te beraadslagen wat daarmee te doen.

Financiën meerjarenraming 2017-2020

De beleidsvoornemens die de opmaat zijn voor de begroting 2017 en volgende jaren bieden ons voldoende houvast. De aanpak om het realisme in de ramingen terug te brengen spreekt ons zeer aan. Daarmee heeft het college invulling gegeven door het schrappen van de resterende stelposten met taakstellingen waaronder de afboeking van de bezuinigingstaakstelling op subsidies en efficiëntie Buch werkorganisatie.

Wij hebben er begrip voor dat de uitkomsten van de zg. meicirculaire nog niet in deze VJN zijn opgenomen maar een plek krijgen in de begroting voor 2017.

Al met al wordt het nodige gevraagd van het nieuwe college en het zijn niet de minste zaken die spelen. Graag wensen wij het college veel sterkte en succes bij de uitvoering daarvan.

VVD fractie Castricum,

Inge Ruijmgaart, fvz